Catriona Ward – Zonnewijzer

Ward-Zonnewijzer.jpg

Catriona Ward – Zonnewijzer (HO)
Oorspronkelijk: Sundial (Tor Nightfire, New York City) – 2022)
Meulenhoff Boekerij bv, Amsterdam (2023)
328 pagina’s, € 21,99
Vertaling: Mariëtte van Gelder
Omslag: DPS Design & Prepress Studio, Amsterdam/Shutterstock

Catriona Ward. Haar Nederlandstalige debuut heb ik waarschijnlijk gemist. En… niet één keer, maar zeer waarschijnlijk, meerdere keren. Voor mijn lijstjes ‘Verschenen’ en ‘Verwacht’, die ik driemaandelijks bijhoud (zie: https://www.ncsf.nl/recent-verschenen-en-verwachte-boeken/ ) ga ik meerdere malen in het kwartaal door de toekomstig gemelde uitgaven van de uitgeverijen heen. Daarbij ga ik uit van auteurs en de titel. Bekende auteurs zijn natuurlijk een makkie, dan gaat het belletje zo maar af. Maar onbekende auteurs, zoals Catriona Ward, met een titel als: ‘Het laatste huis’, doen niet meteen een belletje rinkelen, alhoewel ik hier wel een soort van derde zintuig voor ontwikkeld heb. Maar ondanks dat zintuig, schiet er toch nog wel eens het een en ander door de mazen van mijn aandacht heen. Maar meestal, als ik de eerste gang door de uitgaven van volwassenen maakt, komt ie bij de tweede of derde gang alsnog tevoorschijn, maar in het geval van Catriona Ward kwam er niets tevoorschijn. En zo kon ‘Het laatste huis’ in januari 2023, door mij onopgemerkt, in het Nederlands verschijnen. En… het was nog wel uitgeroepen tot thriller van de maand in The Times, The Observer én The Guardian. Pas veel later in het jaar herkende ik Ward als Horrorauteur met ‘Zonnewijzer’. Het kan verkeren. Uiteraard ga ik ‘Het laatste huis’ nog wel eens tot mij nemen, maar wanneer… dat is nog even een raadsel. Overigens gingen aan ‘Het laatste huis’ nog een tweetal Engelstalige romans vooraf: ‘Rawblood’ (2015) en ‘Little Eve’ (2018).

Als ik de genres op volgorde zou moeten zetten van belang voor mijzelf, dan staat SF onbetwist op de eerste plaats, kortelings gevolgd door: Horror. Fantasy komt op de derde en laatste plaats, omdat beide eerdergenoemde genres meer dan voldoende lees- en recensievoer opleveren en Fantasy, op een enkele schrijver na, niet echt mijn ding is. Te veel toveren, te veel draken en meer van dergelijke genre bevestigende fantasiefiguren. Zoals gezegd… niet mijn ding!

Maar goed… Horror dus. En dat is ‘Zonnewijzer’ absoluut. Vroeger kreeg ik nog wel eens nachtmerries van H.P. Lovecraft, Clark Ashton Smith of August Derleth, maar gelukkig is dat tegenwoordig niet echt meer het geval. Het is meer de koude kriebels krijgen en dat is precies wat weer eens gebeurd bij Catriona Ward. Na een pagina of tien ‘Zonnewijzer’ schreef ik al in mijn aantekeningen boekje, dat ik altijd bij de hand heb als ik recensieboeken aan het lezen ben: “Vrijwel meteen geeft het lezen van ‘Zonnewijzer’ je een unheimlich gefühl, dat heb ik niet heel erg vaak met Horror, maar nu wel. Lekker!!!” Dat unheimliche gefühl, bleef heel het boek bij me. Het trok me in het verhaal en sleurde me er doorheen. Prachtig… de laatsten die dat bij me teweegbrachten waren Clive Barker en John Ajvide Lindqvist en nu dus ook: Catriona Ward!

Op de omslag staat ‘Ward heeft het indrukwekkende talent om je met elke zin meer de stuipen op het lijf te jagen’. Thomas Olde Heuvelt zou dat gezegd hebben. Meestal neem ik dat soort ondertekende uitspraken met een flinke korrel zout, maar ditmaal zou het wel waar kunnen zijn. Thomas zit bij dezelfde uitgeverij (Tor Nightfire, New York) als Catriona. Is dat een indicatie? Geen idee, maar suggestief is het wel.

En nu… nu moet ik iets vertellen over het verhaal. Dat vind ik lastig. Er is zoveel te vertellen. De horror zit zo diep. Callie die dierenbotten verzamelt en fluistert tegen haar denkbeeldige vrienden. Rob leeft in grote angst. Niet alleen om Callie, maar ook om Annie, haar jongste dochter, en om wat Callie haar aan zou kunnen doen. Rob ziet een duisternis in Callie. Callie op haar beurt is weer bang voor haar moeder, die haar met andere ogen lijkt te bezien. Irving (Robs man) irriteert Rob met zijn overwerk, met zijn relatie met zijn assistente. De kledingkast is doortrokken met de geur van haar parfum. Callie irriteert Annie en Rob probeert er alsmaar tussendoor te laveren. De emoties gieren door het boek en zijn rauw en ongepolijst. Als de situatie met Callie steeds erger wordt, neem Rob het besluit om haar mee te nemen naar haar ouderlijk huis in de Mojave-woestijn: ‘Zonnewijzer’. Ze weet dat ze er een vreselijke keuze moet maken. Maar… kan ze dat ook.

Meer vertel ik niet, al weet ik zeker dat het vertelde niet voldoende zal zijn, of naar meer smaakt. Je moet het zelf maar lezen en zelf tot een conclusie komen. De mijne was dat het als een bom insloeg en eindelijk weer eens Horror (inderdaad… met Hoofdletter H) was dat aankwam. Het was heerlijk en afgrijselijk, zowel in het verleden, als in het heden. Zoals gezegd ‘Het laatste huis’ ligt op de TL stapel en zeker niet onderop. Misschien vertel ik er in de (nabije) toekomst nog wel over.

Intussen is in het Engelstalige gebied het volgende boek van Catriona Ward ‘Looking Glass Sound’ in april al verschenen. Hier nog niet aangekondigd, maar wees er zeker van dat ik het meld zo gauw ik die aankondiging onder ogen kom. Missen zal ik het zeker niet meer!

Jos Lexmond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *